15. februar 2024

24-årig hitter på nettet med sit "flove arbejde"

Martin Hovaldt Jørgensen laver TikTok-videoer om sit arbejde i Dagli’ Brugsen. Han vil være med til at ændre synet på uddannelse i detailbranchen.

Martin Fra Daglibrugsen
Martin Hovaldt Jørgensen er glad for sit arbejde i Dagli' Brugsen. Det budskab deler han med sine 60.000 følgere. Foto: TV 2 Østjylland
Skrevet af:af Emilie Brandt, TV2 Østjylland

Martins omgangskreds fik sig noget af et chok, da den 24-årige østjyde gav dem beskeden om, at han ville tage en uddannelse i Brugsen.

- Jeg har altid sagt, at jeg skulle noget andet. Så jeg var meget i tvivl, om jeg skulle gøre det, for jeg kunne mærke, at flere så ned på det, siger Martin Hovaldt Jørgensen.

I dag er det et valg, han er lykkelig for at have taget. Men også et valg, som mange ser skævt til. Derfor forsøger han nu, gennem sine videoer på Tiktok, at nedbryde fordommene om at arbejde i butik.

- Min vision er at udbrede det at arbejde i butik. Der er mange unge mennesker, der har en idé om, at det er flovt at arbejde i butik. Jeg vil gerne vise, at det er fedt at arbejde i butik, siger Martin Hovaldt Jørgensen.

Knap 60.000 mennesker følger med, når Martin Hovaldt Jørgensen laver Tiktok-videoer fra sit lokale supermarked.

Alle kan arbejde i supermarked

- Du kan altid få et job ved kassen i supermarkedet.

Sådan en udtalelse har Martin Hovaldt Jørgensen hørt mange gange gennem sin skoletid.

I år har han arbejdet 10 år på den samme arbejdsplads, og det er mere, end hvad de fleste andre 24-årige kan prale af. Det er i Dagli’ Brugsen i Gjerlev nord for Randers, at Martin Hovaldt Jørgensen hver dag trækker i sin røde t-shirt for at hjælpe butikkens kunder.

Men kan alle ikke få et arbejde i et supermarked?

- Jo, det kan alle godt. Men det er ikke alle, der kan blive en god servicemedarbejder, siger Martin Hovaldt Jørgensen.

Lange ventelister på et job i Dagli’ Brugsen

Martin Hovaldt Jørgensen gør også en forskel, hvis man spørger hans chef, Thomas Andersen, der er uddeler i Dagli’ Brugsen i Gjerlev.

- Martin er enormt vellidt blandt kunder og personale. Gennem sine historier på Tiktok appellerer han til de unge. Han laver en fortælling om, hvor godt vores sammenhold er her i Brugsen, og det er også noget mange af vores kunder påpeger, når de handler i butikken.

Martin Hovaldt Jørgensen har i dag ansvaret for at ansætte unge medarbejdere under 18 år.

- Jeg har aldrig oplevet før, at vi har store ventelister på at få et arbejde i et supermarked. Vi har omkring 40-50 ansøgninger, der ligger og venter, siger Thomas Andersen.

Martin Ved Kassen

Troede han skulle væk

Da Martin Hovaldt Jørgensen gik i gymnasiet, var arbejdet i Dagli’ Brugsen et bijob ved siden af skolen. Dengang forestillede han sig ikke, at arbejdspladsen skulle være stedet, hvor han senere skulle gøre karriere.

- Her var normen, at man skulle på universitetet og flytte til storbyen, og dengang forestillede jeg mig også, at jeg skulle væk fra Gjerlev, siger Martin.

Martin Hovaldt Jørgensen blev tilbudt en ledertrainee uddannelse efter et par sabbatår, hvor han havde arbejdet i Dagli’ Brugsen.

- Jeg sagde først nej, fordi jeg kunne mærke, at fordommene om at arbejde i butik fyldte for meget for mig, siger Martin Hovaldt Jørgensen.

Men efter et år fik Martin atter tilbudt uddannelsen, og denne gang var svaret et andet.

- Det ville være helt forkert ikke at sige ja, for jeg er så glad for at komme på arbejde her hver dag.

Det kan være skamfuldt

Martin fik idéen til sin Tiktok-profil, da han sammen med sine kollegaer lavede en fælles profil for at vise, hvad de lavede i Dagli’ Brugsen i Gjerlev. Han oprettede derefter sin egen profil, hvor han går under navnet ”Albinoen fra Gjerlev.” Det var noget, der vakte opsigt, og han gik på en uge fra 3.000 til 30.000 følgere.

Martin Hovaldt Jørgensen har modtaget mange positive kommentarer på sin Tiktok-profil. Han bliver blandt andet rost for altid at have et smil på læben. Det er dog ikke alle tilkendegivelser, der er lige positive.

- Jeg modtager også kommentarer som "fedt du er glad for en slaveløn", og fra folk der ikke forstår, at jeg kan være glad for at arbejde i butik, siger Martin Hovaldt Jørgensen.

Martin På Tiktok

Når mange ikke anser et arbejde i detailbranchen som noget at stræbe efter, kan det skyldes manglen på prestige. Det mener Marianne Høyen, der er lektor i pædagogisk sociologi på Aarhus Universitet, DPU.

- Mange unge går efter prestige i deres uddannelsesvalg, og det hænger ofte sammen med en uddannelse, hvor adgangskravet er høje karakterer. Når man vælger en uddannelse indenfor detailbranchen, så kan man godt føle en skam over det valg.

Marianne Høyen fortæller, at skammen kan skyldes, at den unge oplever en forventning fra familie og venner om, at man skal have større ambitioner end detailbranchen.

Hvordan ændrer detailbranchen image?

- Det at kunne spejle sig i en, der er glad for sit arbejde, betyder noget. Og det er ligegyldigt, om det er en fodboldspiller eller en medarbejder i detailbranchen, siger Marianne Høyen.

Taler de unges sprog

Hun påpeger, at Martin Hovaldt Jørgensen gennem sin Tiktok-profil taler til de unge i deres eget sprog. Den tilgang mener hun er en mangelvare i detailbranchen.

- Detailbranchen har rigtig meget at tilbyde, men det er svært at se udefra. Vi ser dem sidde ved kassen eller sætte varer op. Men der er mange karrieremuligheder indenfor branchen, som vi ikke hører meget om.

Martin mener selv, at der er mere end rigeligt prestige i at arbejde i supermarked.

- For mig er et prestigefyldt job at møde ind et sted, hvor jeg føler, at jeg gør en forskel hver evig eneste dag.

Arbejder du stadig i detailbranchen om 10 år?

- Ja. Det gør jeg, siger Martin.

Læs vores seneste nyheder
Bio Dhu

Vær med til at sætte endnu mere fokus på detailbranchens uendelige muligheder

Vi sætter endnu stærkere ind på eksponeringen af kampagnen ‘Altid i forandring’ med massiv outdoor indsats og biografspot.

Se nyhed
Rami Jensen

Jorden rundt med JYSK: Mød den nytiltrådte direktør Rami Jensen

JYSKs nytiltrådte direktør, Rami Jensen, har ingen planer om at ændre tilgangen med at udbrede JYSK på verdenskortet. Tværtimod.

Se nyhed
07112023 Aarets Laereplads 61

Detailhandel viser styrke med sine mange muligheder

Maxi Zoo har netop vundet en flot andenplads ved uddelingen af prisen for årets mest innovative læreplads.

Se nyhed
Discountheltene

Ny workplace-realityserie: Lidl er klar med ’Discountheltene’ gratis på Pluto Tv

Ny workplace-realityserie giver for første gang nogensinde danske tv-seere et unikt og ægte indblik i dagligvarebranchen.

Se nyhed